Wczesnośredniowieczne metody łucznicze, analiza źródeł ikonograficznych (7)

Polemika z obiekcjami odnośnie tych technik które pojawiły się do tej pory:

3) Czy ta metoda strzelania może być celna? Cóż, celność nie jest kwestią celowania ale duchowego zjednoczenia między strzelcem i jego zadaniem którym jest trafienie w cel. Brzmi to mistycznie, dalekie jest jednak od bajdurzenia. To co obserwuje się obecnie jako zjawisko powszechne to bardzo mocne przeciąganie łuku, długie celowanie itd. Strzelanie w taki sposób jest nijak nieprzykładalne do historycznych realiów. To bardzo fajne, że możesz na swoim 15 kg łuku trzymać strzałę na cięciwie 20 sekund mierząc dokładnie, powodzenia wypada życzyć jeśli chciałbyś powtórzyć tę sztukę z łukiem o naciągu średniowiecznym. Sam strzelam z łuku 35 kg który daleko ma do najsilniejszych znalezionych. Druga sprawa, tak jak wspominałem strzelam w taki sposób i to ze sporymi sukcesami, wreszcie ostateczny argument, parafrazując pewną trafną uwagę Razowca – „Nie czuję się kompetentny pouczać starożytnych germanów jak mają strzelać z łuku” ;)

4) Mówisz że często dociągano do klatki piersiowej i niżej, czy zatem nie wydaje się prawdopodobne, że owi łucznicy często dzierżą kusze zamiast łuku? Owszem, są takie przedstawienia w których można mieć wątpliwości jednak w większości wypadków absolutnie ich nie ma. Mamy łuczników zwalniających strzałę gdzie dokładnie widać z czego strzelają, co więcej mamy masę przedstawień na których łuk i kusza występują zaraz obok siebie co ucina wszelkie spekulacje. Przygotowałem specjalny dział prezentujący wczesne kusze aby raz na zawsze ten argument pogrzebać.

21 Ewangeliarz Ottona III, z ok. 1000r.
49 Liber ad honorem Augusti sive de rebus Siculis 1194
50 Liber ad honorem Augusti sive de rebus Siculis 1194
53 Liber ad honorem Augusti sive de rebus Siculis 1194
55 Liber ad honorem Augusti sive de rebus Siculis 1194
57 Kamień Drosten, z St Vigeans w Szkocji, IX w
100 Biblia Maciejowskiego ok 1250 r.
101 Biblia Maciejowskiego ok 1250 r.
107 Biblia Maciejowskiego ok 1250 r.
108 Biblia Maciejowskiego ok 1250 r.
110 Bib. Nat. Ms. Lat. 12302, szkoła burgundzka,Komentazre do księgi Ezechiela autorstwa Haimo z Auxerre, koniec X-początek XI w.
111 Ilustracja z hiszpańskiego manuskryptu z XI w.
123 Fresk z Ermita de San Baudilio de Berlanga, Soria, Aragonia, Hiszpania wczesny XII w., obecnie Muzeum Prado, Madryt – zwraca uwagę niezwykłe podobieństwo kuszy tu przedstawionej do piktyjskiego kamienia z Kamieniem z Drosten ze Szkocji
125 British Library, MS Harley 4751, Anglia 1230-40 r.
127 Ucieczka Hugh de Boves w bitwie pod Bouvines w 1214 r. oraz oblężenie Damiatty w 1219 r., Historia Anglorum, ostatni tom dzieła Chronica Majora autorstwa Matthew Parisa ok 1250 r.
129 Historia Świata Williama z Tyre, walki Aleksandra Wielkiego w Indiach, (Biblioteka Narodowa, Paryż Ms. Fr. 20125) Akka ok 1287 r.
131 Demon naciagający wczesną kuszę, rzeźbiony kapitel z Katedry St. Sernin, Tuluza późny XI w.
147 Biblia króla Sancho, Nawarra 1197 – kusza
163 The Rochester Bestiary, Anglia 1230 r.
166 Histoire d’Outremer autorstwa Guillaumea de Tyr, Francja/Królestwo Jerozolimskie 1232 r.
167 Histoire d’Outremer autorstwa Guillaumea de Tyr, Francja/Królestwo Jerozolimskie 1232 r.
169 Saint-Jean-d’Acre, Lyon, Bibliotheque Municipale, Ms 828, Królestwo Jerozolimskie, ok. 1280 r.
189 Histoire Universelle, (British Library, Ms.Add.15268), Królestwo Jerozolimskie, 1286 r.

<<< Część szósta Część ósma >>> 

Zostaw odpowiedź